POVODOM Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju duhanskih i srodnih proizvoda koji je objavljen u javno savjetovanje, Udruga trgovine i logistike objavljuje sljedeće mišljenje.
Udruga trgovine i logistike je predstavničko tijelo poslodavaca koji djeluju u industriji maloprodaje, veleprodaje, logistike, trafika te trgovačkih centara, a koji imaju važnu ulogu u prometu i distribuciji duhanskih te srodnih proizvoda.
Pozdravljamo postupak izmjena i dopuna postojećeg Zakona, s obzirom da smo i sami u više navrata upozoravali na nedostatnosti postojećeg propisa. Iako ovaj KPZ donosi brojne pozitivne odredbe, mišljenja smo da će ključni problem i dalje ostati neriješen.
Kategorizacija novih proizvoda
Posljednjih godina na tržištu se, a zbog promjene navika potrošača te kao alternativa klasičnim cigaretama, pojavio cijeli niz novih duhanskih, nikotinskih i srodnih proizvoda. Takvi proizvodi, kao ni njihova prodaja i distribucija, nisu do danas jasno identificirani u propisima pa često svjedočimo da službenici Državnog inspektorata samostalno određuju kojoj kategoriji proizvod pripada, a time i kakva pravila se na pojedini proizvod primjenjuju.
Takva praksa problematična je iz više razloga, a ponajviše jer stvara nejasnoće – a time i, nažalost, nenamjerno kršenje propisa. Primerice, često se događa da se u dva različita nadzora državnog inspektorata isti proizvod istog proizvođača klasificira i u dvije različite kategorije proizvoda, kao i da proizvodi sličnih karakteristika također imaju različite klasifikacije. Pri tome ističemo da kategorija proizvoda nije samo pro-forma, već svaka kategorija nosi i cijeli niz različitih pravila o postupanju s tim proizvodom.
Informiranje kupaca
Pravo je svakog kupca biti informiran o proizvodu kojeg kupuje, kao što je i pravo svakog poduzetnika da aktivno prodaje svoj proizvod – osim ako isti nije izrijekom zabranjen. Razumijemo da Zakonodavac može postaviti ograničenja u promociji određenih proizvoda, ali potpuna zabrana ikakve komunikacije bilo koje vrste ovih proizvoda je u potpunosti narušavanje prava na tržišno natjecanje, ali i prava potrošača.
Zagovaramo da se uvedu efikasnija pravila, da postoje ograničenja – ali da su ista prilagođena učinku kojeg postižu, te da propisi budu usklađeni s praksama i smjernicama Europske Unije.
Prijenos zakonodavne uloge
Također, moramo upozoriti na potencijalnu situaciju koju bi ovaj KPZ otvorio, a to je da Ministar zdravstva ima pravo samostalni zabraniti uporabu duhanskih i srodnih proizvoda. Hrvatski pravni sustav počiva na temelju da je “dopušteno sve što nije zabranjeno”, te na trodiobi vlasti (pri čemu je Ministar izvršna, a ne zakonodavna vlast). Iako određeni propisi dopuštaju Ministarstvima donositi uredbe i pravilnike – takvi podzakonski propisi imaju svrhu tek podrobnije urediti propis.
Dati ovlast jednom pojedincu, bez obzira o kome se radi ili koju dužnost obnaša, da samostalno određuje koji proizvod može na police, a koji ne – narušava tržišnu slobodu ali i pravni poredak u kojem bi takvu odluku trebalo donijeti zakonodavno tijelo.
Zaključno
Udruga trgovine i logistike poziva Ministarstvo zdravstva da nakon provedenog postupka javnog savjetovanja, doradi ovaj Zakon u smislu jasnijeg definiranja odredbi a kako upozoravamo, te da provede ispitivanje efikasnosti pojedinih postojećih ili predloženih odredbi s javno-zdravstvenim ciljevima.
Sa strane Udruge postoji volja da naše stavove obrazložimo i u konkretnijoj formi te ukažemo da postojeće pozitivne prakse u Europskoj Uniji.